Skip to content Skip to footer

מדריך לסוגי חומרים במטבח

יצירת שפה עיצובית אחידה בחלל המטבח והבית בכלל דורשת מאיתנו ידע בשילובי חומרים, גוונים, גימורים, טקסטורות והחיבור ההרמוני ביניהם, שיכול להיות אחיד אך גם מנוגד ועשוי לייצר שלם אסתטי גדול מסך חלקיו.

הדבר משתלב עם המגמה המקובלת של יצירת חלל פתוח של המטבח והסלון שמלווה אותנו מזה שנים. ניתן למצוא כיום בשוק קטלוג רחב במיוחד של חומרים המשמשים אותנו במטבח החל מייצור חזיתות, משטחי עבודה, פתרונות דקורטיביים ועוד.

עץ מלא

העץ מכיל כמות גדולה של מים ולכן עובר תהליך ייבוש בכדי למנוע התרחבות או התכווצות בשינוי טמפרטורה. עץ מעובד מנוסר תחילה ואחר כך עובר תהליך ייבוש טבעי שעשוי לקחת כמה חודשים או מלאכותי באמצעות תנורים. לאחר ייבוש העץ מקציעים אותו ללקוחות בעובי של 2.5 ס”מ. סוגי העץ שמשתמשים בהם למטבח הם אלון אדום או לבן, דובדבן, בוק ומייפל. לעיתים רחוקות משתמשים בעצי טיק, מהגוני, אגוז ואורן.

לבידים – סנדוויץ’/ דיקט

לבידים הם קילופי עץ גושני מעץ מלא וטבעי המונחים זה על גבי זה בכיוונים מנוגדים – שתי וערב. דפי העץ מחוברים בתפירה או הדבקה, כשחוזק הלביד תלוי במספר שכבות העץ ובעובי שנע מ–3 ס”מ ועד 40 ס”מ. מספר שכבות העץ תמיד אי-זוגי, כשהשכבות החיצוניות תהיינה בכיוון האורך. לבידים בעובי של עד 8 מ”מ מכונים “דיקטים” ומעובי של 8 ס”מ ומעלה נקראים ” סנדוויץ’ “. בתעשיית הלבידים משתמשים בעצי גבון, אוקומה, צפצפה ואורן. הלביד ידוע כחומר חזק ועמיד בתנאי לחץ, מה שהופך אותו לנפוץ בתעשיית המטבחים.

עץ לביד סנדוויץ’ אוקוהמה

מיוצר מיריעות עץ דקות המונחות אחת על השנייה ומודבקות על ידי מכבש לחץ בטמפרטורה גבוהה.

עץ לביד בירץ’ ליבנה

נחשב לאיכותי ביותר מבין הלבידים מאופיין במספר רב של שכבות המקנות
לו יופי מיוחד. משמש בעיקר לגופי מטבחים, ארונות אמבטיה ולרהיטי עץ בעלי קנטים גלויים.
תכונותיו המעולות של הלביד מבטיחות יציבות ועמידות, משקלו כבד יותר בכ-25% מכל לביד אחר.

שבבית (סיבית)

שבבית עשויה ממפולת שבבים שנוצרת בעת קילוף העץ בייצור הלבידים, שבבים נאספים ונכבשים יחד עם דבק. לוחות השבבית עשויים שלוש שכבות כששתי השכבות החיצוניות מיוצרות משבבית עדינה כדי שפני השטח יהיו חלקים ונוחים להדבקה.
קיים בלבול בין מלמין לבין סיבית, כאשר בפועל לא מדובר באותם חומרים. המלמין הוא למעשה השכבה העליונה של הרהיט, הציפוי כשגם כאן יש שימוש במיטב הטכנולוגיות ליצירת סגנונות ועיצוב.

HDF, MDF

לוחות העץ MDF עשויים גם הם ממפולת של שבבים. כאן הייצור מורכב יותר וכולל שלבים של אידוי הסיבים, הוספת שרף, ייבוש ויציקה לתבנית בתהליך המשלב ואקום וכבישה דו שלבית. לאחר ליטוש מאפשרים פני השטח החלקים של MDF צביעה או כיסוי וגימור ברמה גבוהה. משום שהלוח עשוי במקשה אחת, אפשר לייצר עליו תבליטים וחריטות עד לעומק 6 ס”מ. הלוחות אינם רגישים לשינוי מזג האוויר ולפיכך לא יופיעו בקיעים בדלתות בצבע. הם עמידים בפני חרקים ומעכבי בעירה ולמרות כל זה הם אינם עמידים בתנאי לחות קשים לאורך זמן. בשנים האחרונות החל שימוש בחומר שנקרא HDF הזהה כמעט ל-MDF אך נעשה בו שימוש בדבקים חזקים יותר שאינם פולטים חומרים מסרטנים. בנוסף השבבים שמהם מכינים אותו מעיצובים שלא נכרתו למטרה זו.

פורניר

קילוף של שכבת עץ גושני מלא וטבעי בעובי שבין 0.2 ל-0.8 מ”מ. הפורניר ניתן להדבקה על גבי בסיס לביד או MDF או שבבית. הוא משמר את יתרונות העץ הטבעי, אך לא מתעוות או נסדק. מה שכן, שהפורניר רגיש לשינוי מזג אויר ולכן נוהגים לצפותו בפוליטורות לכה או בייץ.

פורמייקה

פורמייקה עשויה משכבות נייר לבן וחום על בסיס סיליקון, המעובדות בתהליך המשלב חום ולחץ. בכוחה של הפורמייקה להעניק את המראה והתחושה של שלל חומרים אחרים לרבות עץ, שיש, בטון, דמוי בד ועוד. הפורמייקה קשיחה ועמידה בפני שריטות, רטיבות ואש. אפשר לרחוץ אותה והיא אינה דורשת טיפול מיוחד. פורמייקה דקה בעובי 0.5 מ”מ משמשת בעיקר לציפוי פנים הארון ואילו בעובי 1.2 מ”מ מתאימה במיוחד לציפויים חיצוניים על גבי לוחות MDF או שבבית או לביד.

פולימר

הפולימר הינו יריעה של חומר דמוי פורמייקה ברמת גמישות גבוהה שמגיע במגוון צבעים וטקסטורות. בדלתות פולימר במטבח, בסיס הדלת עשוי MDF בו ניתן לבצע עיבודים וחריטות כיד הדמיון. את החזית המועבדת וחרוטה מצפים עם דבק מתאים ביריעת הפולימר בתהליך של כבישה חמה. הדלתות עמידות בפני חום, לחות, שחיקה וחומרים כימיים.

OSB

לוחות עץ מעובדים שמיוצרים מחתיכות עץ משולשות המונחות אחת על גבי השנייה בכיוונים מנוגדים
בשילוב דבק ושעווה שנדחסות בטמפרטורה ולחץ גבוהים לקבלת לוח אחיד.